Franšíza nemusí být jen »fastfood«
Polovina mladých lidí sní o vlastním podnikání. Přitom ale ze sta začínajících živnostníků po několika letech přežije jen zhruba deset procent a pouze jedinci vybudují firmu o pěti a více lidech.Nejčastější příčinou neúspěchu jsou chybějící zkušenosti, málo peněz, malé obchodní dovednosti a náročné konkurenční prostředí.
Navíc mezinárodní firmy dnes obsazují i oblasti kdysi typické pro živnostenské podnikání.Stále více lidí se tak poohlíží po možnosti spojit své živobytí s někým, kdo má zázemí a zkušenosti. Podnik formou franšízy má daleko vyšší procento úspěšnosti, a to díky silné značce, osvědčeným produktům a formě řízení.
Proč u nás ale není franšíza tak rozšířená jako v zahraničí?
Důvodů je několik. Prvním je nedostatek kvalitní nabídky franšízových konceptů. Když se lidé rozhodují podnikat v USA, na internetu jsou stovky franšízových nabídek, mezi kterými si mohou vybírat.Druhým důvodem je česká mentalita – myslíme si, že věci umíme dělat lépe. Franšíza ale vyžaduje respekt k pravidlům, a to se nám příliš nelíbí.Třetím je stále malé povědomí o fungování franšízy. Většině z nás se při vyslovení pojmu franšíza vybaví pouze fastfood.
Přitom konceptů je mnohem více. Třeba i prodej léků nebo finanční služby.Vytvořit fungující franšízu i pro zavedenou značku znamená dobře ošetřit několik klíčových oblastí.Mnohé mezinárodní firmy mají osvědčené koncepty, přesto je třeba vzít v úvahu, že každá země je specifická a vyžaduje individualizaci v hustotě, umístění, produktech nebo obsluze.
Již dnes jsou některé franšízové koncepty »na odstřel«, neboť přecenily koupěschopnost v dané lokalitě nebo špatně domluvily podmínky s nájemci a dodavateli.Velmi obtížné a přitom klíčové je vyvážení motivace franšízanta. Nesmí přemýšlet, jak se uživí, ale jak více prodá a kvalitně obslouží. Procenta, která dostává z prodeje a služeb, mu musí umožňovat další rozvoj. Při vysokých maržích a podporách zleniví, při nízkých se začne ohlížet po jiné práci.
Zájemci o franšízy u nás většinou nemají reálnou představu o tom, co se od nich očekává. Je na franšízorovi, aby trpělivě vysvětlil zájemci celý koncept, dobře ho zaškolil a kontroloval dodržování pravidel.Představa, že firma vybere franšízanta a dál se o něj nemusí starat, je v českých podmínkách zatím nereálná.
Pavel Vosoba